- Ikke la kundenes problemer smitte!

Når Covid-19-krisen avtar og støtteordningene forsvinner, vil flere bedrifter få betalingsproblemer. Da er det viktig å passe på at du ikke står sist i køen, forteller Svein Ove Kvalsund i Kravia, som har gode råd.

Av

Redaksjonen

-

15/6/2021

- Kundene skal alltid behandles ordentlig. Samtidig har du som regnskapsfører et ansvar for dine klienter, og da er likviditetsstyring en sentral og nødvendig oppgave. Vi er bekymret for at mange får seg et sjokk i slutten av 2021 og begynnelsen av 2022, siden en rekke bedrifter har blitt holdt så vidt i live av betalingsutsettelser og spesialordninger, sier Kvalsund.

Venter for lenge

Bedrifter går konkurs når de ikke har midler til å betale lønn og andre regninger. Mens sviktende salg ofte er tydelig lenge, kan likviditetsproblemer oppstå plutselig.

Får ikke en bedrift betalt for varer som er solgt og tjenester som er levert, er den negative effekten mye sterkere enn om du ikke hadde solgt i utgangspunktet.

- Vi som inkassoselskap ser dessverre ofte at vi får saken tilsendt når kunden har prøvd å løse den selv i et par måneder. Da er det gjerne for sent. Ved konkurs kan det være store forskjeller på hvilke kreditorer som får igjen pengene sine, og hvilke som mister alt eller bare får smuler, sier Kvalsund.

Råd: Lag en god struktur
Svein Ove har konkrete forslag til bedrifter som kan stå i faresonen for å bli smittet av kundenes betalingsproblemer.

- Min anbefaling er å sikre gode rutiner både for fakturering og oppfølging. Innkreving handler blant annet om datoer og tidsfrister. Mange unnlater å fakturere jevnlig, og da kommer de bakpå allerede i utgangspunktet, sier Kvalsund.

Oppfølgingen bør gjennomføres som en rutine.

- Pass på at du ikke har for lang betalingstid, og sørg for at du har en god purreprosess. Bruk de mulighetene som ligger i inkasso og de rettighetene du som fordringshaver har.

Inkasso er ikke farlig!
Varsel om forfalt betaling og inkassovarsel er ikke skadelig for kundeforholdet.

- Nei, det er en myte at du skader kundeforholdet om du bruker inkasso. Det er kun om du benytter noen som ikke behandler kundene dine på en skikkelig måte. Alle vet at regninger skal betales, og en melding om at faktura ikke er betalt, det er ikke problematisk i seg selv, sier Kvalsund.

Han legger til at om du sender inkassovarsel, du ikke gå til inkasso eller til rettslige skritt. Dette er en prosess du styrer selv.

- Vårt poeng er at fakturering og oppfølging bør gjøres systematisk. Det bidrar til forutsigbarhet. Da står du også fritt til å behandle kundeforholdet slik du ønsker, samtidig som du tar vare på rettighetene dine, avslutter Kvalsund.

Klikk her for å komme i gang med Kravia

Aktuelt

Vil du vite mer?
Chat med oss, send oss en e-post eller ring.