Sørg for at innkrevingen er digital!

Digital fakturering og innkreving letter ikke bare arbeidet, det gir også hurtigere innbetaling fra kundene.

Av

Redaksjonen

-

25/1/2022

God likviditetsstyring handler om oversikt, kontroll og å få inn pengene for varer og tjenester som allerede er levert.

Vi ser at digitalisering av fakturering og innkreving gjør at kundene betaler tidligere enn de ellers ville ha gjort. Det skyldes delvis at det er enklere for kunden å betale, og delvis at det er lettere å sende purringer til riktig tid når alt er digitalt og kanskje også automatisert.

Tidstyvene stjeler likviditet

De to største tidstyvene er utsendelse av papirfaktura og for sene purringer.

Fremdeles er det mange bedrifter som sender papirfaktura, til tross for at avtalegiro, EHF, betaling via VIPPS og kredittkort er noe «alle» gjør. Innbetaling fra papirfaktura kommer gjerne tre til fem dager senere enn fra elektroniske fakturaer. I løpet av et år vil dette påvirke likviditeten.

For senere purringer stjeler også tid. For det første er det mange skyldnere som rett og slett har glemt å betale, som betaler med en gang de blir minnet på utestående. For det andre gjør sene purringer at hele inkassoprosessen tar lengre tid enn den behøver å gjøre.

Enkle grep

Med dagens systemer er det enkelt å automatisere rutiner for innkreving:

Les også:
6 tips til inkasso for SMB-bedrifter
Derfor er ikke inkasso farlig for kundeforholdet
Her er vårt nye dashboard

Siste nytt fra Kravia

Vil du vite mer?
Chat med oss, send oss en e-post eller ring.